x


ForsideIntroduktionIndledningForordIndholdDownload


Billeder fra Grønnedal

Se billederne med verdens smukkest beliggende radiostation

> tilbage til "Husker du?"


Til Færøerne for Geodætisk Institut

Se billederne til beretningen herunder fra grindedrab og mere

> tilbage til "Husker du?"

1957
Geodætisk Institut lejede Catalina 857 til at tage luftfoto af Færøerne. Der var bare den hage ved det, at man kun kunne fotografere i solskin og mellem 10 og 14, for ellers ville skyggerne blive for lange, og for meget ville være skjult!

Vi skulle have base i Reykjavik og derfra flyve ned til Færøerne og fotografere. Kort fortalt, så ankom vi til Reykjavik den 4. juli og forlod Island igen den 23. august, og på de 2 måneder havde vi en (1) tur til Færøerne, men da vi nåede frem, var det blevet skyet, og vi måtte returnere uden et eneste foto!

På grund af den fiasko belv det bestemt, at vi næste år skulle have base i Sørvåg på Færøerne, hvor englænderne under krigen havde lavet en 1100 meter startbane. Min 1.Radio på denne tur var Georg Henckel, og vi havde det næsten som turister. Vi havde megen fritid, så vi fik set alle turistmålene. Men som afsavn kan jeg nævne, at min førstefødte blev født den 7. august i Køge under mit ophold på Island.

1958
Den 7. maj landede vi i Sørvåg med Catalina 854 efter en flyvetur på 8 timer om 20 mins. Det skal siges, at det ikke var en flyveplads, som vi kender det i dag. Der var absolut ikke andet end startbanen. Det resulterede også i, at skulle der flyves, blev entgen en mekaniker eller 2.Radio (mig) nede på jorden med en signalpistol og røde og grønne patroner. Det sket, at vi måtte jage får væk, så cat’en kunne lande!

Mange ting var blevet ordnet på forhånd. Der var sejlet benzin op til os, og der var lejet en villa, hvor vi mødtes til spisning og hvor vi blev briefet. Vi var blevet indkvarteret privat rundt i byen. Vi mødtes hver morgen kl. 08, var det overskyet mødtes vi til frokost. Skipper ringede igen rundt, og var det negativt, havde vi fri til næste morgen.

Vores faste chauffør, Palle, havde en motorbåd, som vi frit kunne benytte. Men med en betingelse: Altid en lokalkendt med, for farvandene omkring Færøerne kan være lumske.

Vi fik kostpenge udbetalt, så jeg blev udnævnt til Jagt- og fiskeriminister og skulle skaffe gratis mad. Det var torsk og en enkelt helleflynder, og så var der lomvier. Der var to færøske kvinder, der lavede mad for os, og de var dygtige til at tilberede lomvier på mange måder.

Men så en dag lød råbet: ”Grindabud!” Vi gik naturligvis ned til havnen, og da vi blev spurgt, om vi ville med ud, sagde vi naturligvis ja. Vi så til, mens grinden blev jaget ind i bunden af fjorden, hvor grinde blev ’stukket’, som det hed. Om aftenen var der fest med kædedanse og sang: ”..raske drenge grinde dræbe, det er vor lyst”.

Fotoopgaven for Geodætisk Institut blev løst den allersidste dag, der ellers var planlagt til hjemtur. Men den 30. juni var vejret endelig så godt, at vi brugte 4 timer til de sidste billeder og så en hjemtur til Værløse på 7 timer og 30 mins. Min 1.Radio på den tur var også Georg Henckel.

Se log for flyvningerne herunder